Oszustwo „na krewnego”
6 maja br. policjanci z pleszewskiej komendy zostali powiadomieni o oszustwie, do którego doszło kilkadziesiąt minut wcześniej. Z informacji przekazanych przez zgłaszającego, wynikało, że na telefon stacjonarny 75-latka zadzwoniła kobieta, która podała się za jego córkę. Oświadczyła, że ma problemy z gardłem i przebywa w szpitalu. Po chwili, telefon przejęła druga kobieta. Powiedziała, że córka 75-latka jest jej winna 30 tysięcy złotych. Rzekomo, pieniądze pożyczyła na leczenie szpitalne. Pokrzywdzony, chcąc pomóc swojemu dziecku, przekazał nieznajomemu mężczyźnie gotówkę. Dopiero, gdy wykonał telefon do córki, okazało się, że padł on ofiarą oszustwa.
Jak postępować w takiej sytuacji?
• Zawsze po otrzymaniu takiego telefonu najpierw zadzwoń do krewnego, żeby potwierdzić informację. Jeśli to możliwe – spotkaj się z nim.
• Jeśli masz przekazać pieniądze komuś z rodziny, rób to tylko osobiście – bardzo charakterystyczne dla oszustw „na krewnego” jest przysyłanie pośrednika, który ma odebrać pieniądze. Nie dawaj gotówki ani cennych rzeczy w ręce kogoś, kogo nie znasz.
• Odbierając telefon z prośbą o pieniądze, nigdy nie mów ile masz gotówki i staraj się nie udzielać żadnych informacji osobistych.
• Jeżeli masz starszych rodziców lub dziadków, tym bardziej samotnych – przekaż im te informacje!