Numer 112 to pierwsze ogniwo budowania bezpieczeństwa
Wiceminister podkreślił, że operatorom numeru 112 należą się podziękowania za codzienną służbę i zaangażowanie w zapewnienie pomocy obywatelom.
"To jest pierwsze ogniwo budowania bezpieczeństwa naszego kraju, to tutaj spływają wszystkie informacje o oczekiwaniu na pomoc pogotowia, policji, straży pożarnej albo innej służby" - mówił.
Zaznaczył, że jest to okazja do przypomnienia, żeby nie nadużywać numeru 112 bez potrzeby, bo jest on przeznaczony do sytuacji, kiedy naprawdę trzeba komuś udzielić pomocy.
Podczas obchodów Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112 w Olsztynie uhonorowano kilkudziesięciu operatorów ze wszystkich 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego, które funkcjonują w kraju.
Nagrodę otrzymał również 9-letni Szymon z Elbląga, który w minionym roku zadzwonił pod nr 112, żeby zawiadomić o zauważonym przez siebie pożarze opuszczonego budynku dawnej szkoły. Dzięki informacjom przekazanym przez chłopca, służbom udało się błyskawicznie zareagować.
Według danych MSWiA, w 2024 roku w Centrach Powiadamiania Ratunkowego w całym kraju odnotowano ponad 20 mln połączeń na numery alarmowe. To o ponad 2 mln zgłoszeń mniej niż rok wcześniej.
Prawie 37 proc. wszystkich połączeń zakwalifikowano jako niezasadne, które nie wymagały interwencji służb. Z kolei 25 proc. zgłoszeń zostało anulowanych, co oznacza, że dzwoniący rozłączył się przed nawiązaniem połączenia.
Wśród zdarzeń alarmowych na pierwszym miejscu znalazły się te dotyczące komunikacji drogowej (ponad 760 tys.). Często zgłaszano też m.in zakłócenia porządku publicznego (ponad 574 tys.), złe samopoczucie (ponad 544 tys.) i interwencje domowe (ponad 441 tys.).
Niemal 45 proc. wszystkich zgłoszeń przekazano do policji, ponad 40 proc. do państwowego ratownictwa medycznego, ponad 8 proc. do służb pomocniczych, a ponad 6,5 proc. do Państwowej Straży Pożarnej.
Operator na dziennej zmianie odbierał średnio 126 połączeń, natomiast na nocnej było to 81 połączeń. W skali roku najwięcej połączeń odnotowano od czerwca do sierpnia.
Średni czas oczekiwania na odbiór połączenia wynosił 9,47 sekundy. Oznacza to, że operator odbiera połączenia w 3-4 sekundy od momentu wpłynięcia połączenia na stanowisko operatorskie (około 6 sekund trwa zapowiedź, która jest obligatoryjna).
Ogólnoeuropejski numer alarmowy 112 został wprowadzony w 1991 roku uchwałą Rady Europy. Celem było ujednolicenie formy wzywania pomocy we wszystkich krajach UE. W Polsce udostępniono go w 2005 roku.
Europejskim Dniem Numeru Alarmowego 112 ustanowiono 11 lutego ze względu na zapis numeryczny daty – 11.02.(PAP)
mbo/ agz/
![](http://im.twoje-miasto.pl/theme/img/ico/pap.png)