Obwodnica Grzymiszewa w ciągu drogi nr 72 oddana do użytku
Wykonawcą inwestycji wartej blisko 19 mln zł było konsorcjum firm Polimex Infrastruktura (lider) i Polimex Mostostal. Umowę na zaprojektowanie i budowę 1,4-kilometrowej trasy podpisano w czerwcu 2021 r.
Obwodnica Grzymiszewa to jedna z ośmiu obwodnic realizowanych w Wielkopolsce w ramach rządowego Programu Budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Inwestycja została objęta bezzwrotnym wsparciem w ramach KPO.
"Nowa trasa omija Grzymiszew od południa, a następnie poprzez rondo włącza się do istniejącej drogi krajowej nr 72. Podstawowym celem jej budowy było wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza Grzymiszew. Droga krajowa nr 72, która stanowi dojazd do autostrady A2, jest ważna dla układu komunikacyjnego wschodniej części województwa wielkopolskiego" – poinformowała w piątek Alina Cieślak z poznańskiego oddziału GDDKiA.
Zakres inwestycji obejmował budowę drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości 1,4 km. Powstały dwa ronda na początku i końcu obwodnicy, dodatkowe jezdnie do obsługi ruchu lokalnego i infrastruktura dla pieszych i rowerzystów.
Według GDDKiA dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców Grzymiszewa i kierowców podróżujących tą drogą. Dotychczasowa trasa przechodząca przez centrum Grzymiszewa będzie służyła wyłącznie lokalnej społeczności. Wzrośnie również komfort przejazdu między Koninem a Turkiem, a docelowo z kierunku Sieradza i Łodzi.
Realizacja obwodnicy Grzymiszewa była jednym z elementów projektu dofinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy o wartości 2 mld zł wydatków kwalifikowanych. W jego ramach zostaną zrealizowane obwodnice w ciągu dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA.
Po oddaniu do ruchu obwodnicy Grzymiszewa w regionie pozostało jeszcze siedem inwestycji. W realizacji są obwodnice: Gostynia, Koźmina Wielkopolskiego, Strykowa i Żodynia. Dla pozostałych trzech – Kalisza, Kamionnej i Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa – trwają prace projektowe. (PAP)
Autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ joz/